Hogesnelheidslijn

Omschrij­ving: Hogesnelheidslijn is conform Europese afspraken:
  • A. Bestaande lijn die door opwaardering geschikt is gedefinieerd als voor exploitatiesnelheden van tenminste 200 km/h.
  • B. Nieuwe spoorlijn die vanaf indienstname geschikt is voor exploitatiesnelheden van tenminste 250 km/h.
Toelichting:Uit bovenstaande kan afgeleidt worden dat Nederland geen onderdeel uitmaakt van het Europese hogesnelheidsnet. Door bezuinigingen is de HSL-Oost geheel vervallen. Op de HSL-Zuid (oplevering 2007) is de ontwerpsnelheid teruggebracht naar max. 220 km/uur (was 300 km/uur). De tunnels konden door dit besluit aanzienlijk kleiner worden uitgevoerd
 

Relevante begrippen behorend bij 'Hogesnelheidslijn'

 

Hogesnelheidstreindienst

Om­schrij­ving:  Een treindienst uitgevoerd met hogesnelheidstreinen tussen twee steden en/of gebieden.
Links: hogesnelheidstrein, treindienstsoort


 

Ontwerpsnelheid

Om­schrij­ving:  De snelheid waarvoor een systeem ontworpen moet worden. Ontwerpsnelheid kan van toepassing zijn op bijvoorbeeld spoor, baan of kunstwerken.
Links: spoor, baanvak, kunstwerk


 

Baanvakbelasting

Om­schrij­ving:  Het percentage dat aangeeft in hoeverre een baanvak (tussen twee knooppunten) theoretisch bezet is. Hoe hoger het percentage, hoe minder ruimte er beschikbaar is om verstoringen in de treinexploitatie te kunnen opvangen. Berekening van de baanvakbelasting is alleen mogelijk indien bekend is in welke frequentie treinen met welke snelheid rijden met hun onderlinge volgorde. Bij bepaling van de rijsnelheden dient ook rekening gehouden te worden met de materieel afhankelijke optrek- en remkaracteristieken.
Links: baanvak