| Omschrijving: | Automatische TreinBeïnvloeding (Nieuwe generatie) - Nieuwe Generatie. Nederlands beveiligingssysteem wat bedoeld was als ter vervanging van de huidige generatie ATB-EG. Bewaking van de maximumsnelheid in stappen van 10 km/h en (materieel afhankelijke) remcurvebewaking. In tegen stelling tot ATB-EG bewaakt het systeem ook snelheden onder de 40 km/h. Echter bevat het systeem wel de mogelijkheid voor de machinist, indien de trein door een ATB-remming is stilgezet, de trein door te rijden naar het volgende baken. De toegestane verplaatsingsnelheid, de zogenoemde "vrijlaat snelheid" bedraagt op emplacementen 15 km/h en op de vrije baan 30 km/h. Het systeem wat wel ATB-EG moet gaan vervangen heet: ECTS |
ATB-EG | ||
| Omschrijving: | Automatische TreinBeïnvloeding (Eerste generatie). Nederlands beveiligingssysteem geschikt voor snelheden tot en met 140 km/h, te bewaken in 5 trappen: 140, 130, 80, 60 en 40 km/h. Remcurvebewaking vindt niet plaats, wel of de machinist de remkraan bedient, en wel in een bepaalde minimum stand. | |
| Links: | ATB-NG, ETCS | |
ETCS | ||
| Omschrijving: | European Train Control System (ETCS). Het Europees beveiligingssysteem dat in Nederland de opvolger wordt van ATB-EG. Binnen het systeem worden drie "levels" onderscheiden (resp. Aplication Level 1, 2 en 3 genoemd). In de eerste twee levels is de treindetectie blokgebonden, in het derde level wordt gebruik gemaakt van glijdend variabel blok. De overgang van ATB-EG naar ETCS gaat vanwege de enorme investering tientallen jaren duren | |
| Links: | glijdend variabel blok, ATB-EG, ATB-NG | |
ATB-NG baken | ||
| Omschrijving: | Onderdeel van ATB NG waarmee informatie wordt overgedragen van spoorbaan naar trein. De informatie betreft gebaseerd op de actuele stand van zaken ten aanzien van de baan een zgn. snelheidsprofiel. De ATB-materieelapparatuur berekent uit dit snelheidsprofiel en de in de ATB-materieel apparatuur ingevoerde materieel gegevens zelf of er gereden kan worden of moet worden geremd. | |
| Links: | ATB-NG | |
Materieel | ||
| Omschrijving: | Voertuigen die op het spoor (kunnen) rijden, die gebruik maken van de dragende en geleidende functies van het spoor (ook wel aangeduid met "rollend materieel"). | |
| Toelichting: | Zie ook de site train-link.nl voor een behoorlijke verzameling van materieel beschrijvingen. | |
| Links: | spoor, rollend materieel, trein | |