Omschrijving: | InterCity, InterRegio (sneltreinen), Agglo-Regio (stoptrein), Sprinters (stoptrein), Light rail en goederentreinen. Treinen behoren tot dezelfde treindienstsoort omdat ze dezelfde treindienst rijden (bijv. IC of IR), niet omdat ze tot hetzelfde treintype (bijv. IC3 of mat "64) behoren. |
Toelichting: | In gewoon mensentaal is staat treindienst voor het soort trein die in het spoorboekje staat. Voor woordgebruik van binnenlandse reizigers is dat InterCity, Sneltrein en Stoptrein. De NS gebruikt daar liever iets 'nettere' woorden voor. Voor internationale reizigers komen daar nog bij de EuroCity, de internationale trein, de slaaptrein, de autotrein, enz. De Thalys is een merknaam voor een EuroCity naar België en verder. |
InterCity (IC) | ||
Omschrijving: | InterCity-trein zoals die nu in Nederland wordt geëxploiteerd, met stops op een vast aantal stations. | |
Links: | Rail 21, treindienstsoort, InterRegio (IR), Agglo-Regio (AR) |
InterRegio (IR) | ||
Omschrijving: | InterRegio-trein (in het spraakgebruik "sneltrein"). | |
Toelichting: | Een snelstrein is een stoptrein die op minder tussenliggende
stations stopt/halteerd dan een stoptrein. De frequentie van het halteren
is afhankelijk van de dienstregeling. Het aantal stops kan op een traject
gedurende de dag variëren. De directie NS Reizigers heeft in een brief van 22 okt 1997 aan alle NS-ers gevraagd 'het begrip Interregio (IR) in geen enkele interne en externe uiting' meer te gebruiken. Het binnenlands treinverkeer kent voortaan 3 treinsoorten: Intercity, Sneltrein en Stoptrein. | |
Links: | Rail 21, treindienstsoort, InterCity (IC), Agglo-Regio (AR), sneltrein, stoptrein |
Agglo-Regio (AR) | ||
Omschrijving: | Agglo-Regio trein, een trein die bijna overal stopt. | |
Toelichting: | In gewoon mensentaal beter bekend als 'stoptrein'. Vanaf 2007 noemt de NS deze treindienstsoort 'sprinter'. | |
Links: | stoptrein, sprinter, Rail 21, treindienstsoort, InterCity (IC), InterRegio (IR) |
Sprinter | ||
Omschrijving: | Sprinter heeft twee betekenissen.
| |
Toelichting: |
| |
Links: | stoptrein, Agglo-regio (AR), treindienstsoort |
Stoptrein | ||
Omschrijving: | "Treinsoort uit het binnenlands
treinverkeer die (bijna) overal stopt". (bron: Brief van directie NS Reizigers datum: 22 okt '97) | |
Toelichting: | Lijkt bijv. op: . In het kader van Rail 21 wilde NS af van het woord stoptrein en werd het woord Agglo-Regio geintroduceerd. Vanaf 2007 wil de NS nog steeds van het woord stoptrein af. Daarom is in de dienstregeling het woord 'stoptrein' vervangen door 'sprinter'. Wie weet gaat het deze keer wel werken? | |
Links: | sprinter, treindienstsoort, sneltrein, Agglo-Regio (AR) |
Light rail | ||
Omschrijving: | Een railgebonden openbaar vervoersysteem,
dat ligt tussen de klassieke treingebruik aan de ene kant en
een metro/sneltram aan de andere kant. Lightrail is een tussenvorm van tram, trein en metro en kan zowel op het treinspoor (normaal spoor) als op het metro- of tramnet rijden. Lightrailvoertuigen kunnen sneller van halte naar halte bewegen. Dit komt doordat de voertuigen lichter zijn dan de huidige treinen. | |
Toelichting: | Het begrip Light Rail is door politiek gewijzigde
inzichten plotseling rond 1997 actueel geworden als oplossing voor de
problemen met streekvervoer. Voor de politiek leek het een nieuwe
uitvinden om oude problemen op te lossen, maar verkeerskundig is
er niets nieuws onder de zon. De sneltram Utrecht-Nieuwegein is het
beste bestaande voorbeeld in NL van Light Rail in Nederland. Een lichte
trein op spoorstaven met normale spoorbreedte. Resent voorbeeld zijn de Siemens treinen van Oostned. Dit zijn tram achtige treinen. Net wat zwaarder dan een tram, maar rijdend op normaal spoor. Ander voorbeeld zijn de eerste sprinters van eind 70-er jaren). Deze treinen konden zo hard optrekken en remmen, dat conducteurs last kregen van hun rug. Zij kregen het advies na het sluiten van deuren eerst even te gaan zitten. Naast mensenlijkleed had de techniek het zwaar. De ijzeren banden sleten zo hard, dat twee wekelijks onderhoud vereist was. Uit kostenoverwegingen heeft men uiteindelijk de krachten moeten temperen. Er werden begrenzers geplaatst en men heeft ervoor gekozen de trein te verzwaren. Twee baks sprinters werden drie baks, simpel een niet aangedreven bak er tussen te plaatsen. Samengevat: Mogelijk is Lightail het politieke wonder, er is niets nieuws onder de zon. Sterker nog: in het verleden waren dergelijk snelle treinen eerder een probleem dan een oplossing. We zullen t.z.t. zien of de beoogde reistijdverbetering wel reeël is gebleken. Verkeerskundig is dat niet erg waarschijnlijk. | |
Links: | treindienstsoort, spoorbreedte |
Hogesnelheidstreindienst | ||
Omschrijving: | Een treindienst uitgevoerd met hogesnelheidstreinen tussen twee steden en/of gebieden. | |
Links: | hogesnelheidstrein, treindienstsoort |