Omschrijving: | Een railgebonden openbaar vervoersysteem,
dat ligt tussen de klassieke treingebruik aan de ene kant en
een metro/sneltram aan de andere kant. Lightrail is een tussenvorm van tram, trein en metro en kan zowel op het treinspoor (normaal spoor) als op het metro- of tramnet rijden. Lightrailvoertuigen kunnen sneller van halte naar halte bewegen. Dit komt doordat de voertuigen lichter zijn dan de huidige treinen. |
Toelichting: | Het begrip Light Rail is door politiek gewijzigde
inzichten plotseling rond 1997 actueel geworden als oplossing voor de
problemen met streekvervoer. Voor de politiek leek het een nieuwe
uitvinden om oude problemen op te lossen, maar verkeerskundig is
er niets nieuws onder de zon. De sneltram Utrecht-Nieuwegein is het
beste bestaande voorbeeld in NL van Light Rail in Nederland. Een lichte
trein op spoorstaven met normale spoorbreedte. Resent voorbeeld zijn de Siemens treinen van Oostned. Dit zijn tram achtige treinen. Net wat zwaarder dan een tram, maar rijdend op normaal spoor. Ander voorbeeld zijn de eerste sprinters van eind 70-er jaren). Deze treinen konden zo hard optrekken en remmen, dat conducteurs last kregen van hun rug. Zij kregen het advies na het sluiten van deuren eerst even te gaan zitten. Naast mensenlijkleed had de techniek het zwaar. De ijzeren banden sleten zo hard, dat twee wekelijks onderhoud vereist was. Uit kostenoverwegingen heeft men uiteindelijk de krachten moeten temperen. Er werden begrenzers geplaatst en men heeft ervoor gekozen de trein te verzwaren. Twee baks sprinters werden drie baks, simpel een niet aangedreven bak er tussen te plaatsen. Samengevat: Mogelijk is Lightail het politieke wonder, er is niets nieuws onder de zon. Sterker nog: in het verleden waren dergelijk snelle treinen eerder een probleem dan een oplossing. We zullen t.z.t. zien of de beoogde reistijdverbetering wel reeël is gebleken. Verkeerskundig is dat niet erg waarschijnlijk. |
Treindienstsoort | ||
Omschrijving: | InterCity, InterRegio (sneltreinen), Agglo-Regio (stoptrein), Sprinters (stoptrein), Light rail en goederentreinen. Treinen behoren tot dezelfde treindienstsoort omdat ze dezelfde treindienst rijden (bijv. IC of IR), niet omdat ze tot hetzelfde treintype (bijv. IC3 of mat "64) behoren. | |
Toelichting: | In gewoon mensentaal is staat treindienst voor het soort trein die in het spoorboekje staat. Voor woordgebruik van binnenlandse reizigers is dat InterCity, Sneltrein en Stoptrein. De NS gebruikt daar liever iets 'nettere' woorden voor. Voor internationale reizigers komen daar nog bij de EuroCity, de internationale trein, de slaaptrein, de autotrein, enz. De Thalys is een merknaam voor een EuroCity naar België en verder. | |
Links: | InterCity (IC), InterRegio (IR), Agglo-Regio (AR), sprinter, stoptrein, light rail, hogesnelheidstreindienst |
Spoorbreedte | ||
Omschrijving: | Afstand tussen beide spoorstaven van één spoor, gemeten van hart spoorstaaf tot hart spoorstaaf. In Nederland is de spoorbreedte 1,50 meter. (normaal spoor geheten) | |
Toelichting: | (Pas op voor verwarring met spoorwijdte). | |
Links: | spoorwijdte |