Automerken en haar imago

Hieronder een overzicht van de spelers/merken. En welk imago bij welk merk hoort. Door de sterke globalisering zijn er steeds minder spelers.

Automerken: de grote spelers

Automerk Eigenaar (belangrijkste) Imago (en Bijzonderheden)
Alfa Romeo Fiat
Sinds feb 2002 aparte business unit
Stijlvol, sportief, voor de kleine (anders pas je er niet in) en de ietwat driftige mens. Italiaanse kwaliteit (mooi ontwerp, maar fragiel). Omdat de auto ondanks haar manlijke macho imago in Nederland moeilijk aan mannen te verkopen is (ze passen er niet in), wordt de marketing in Nederland vooral op vrouwen gericht (en dat lijkt te werken).
Aston Martin Ford motor company 100% Engelse sportauto. In Nederland vooral bekend van de James Bond films. Slechts 3 maal wist BMW meer sponsorgeld te bieden om haar bolide te kunnen tonen.
Audi Volkwagen Dure volkswagen, voor hen die dat kunnen betalen. Techniek grotendeels identiek aan Volkswagen alleen 30% duurder door ander blikwerk en interieur. Wil sportiever en krachtiger overkomen, maar is vooral subtieler en fatsoenlijker dan de Mercedes. Tweede hands buitengewoon gewaardeerd bij onze Nederlanders van Noord afrikaanse afkomst.
Ik hoorde laatst van een Audi eigenaar dat hij even uitgestapt was om een ratel aan een van zijn banden te controleren. Briljant, hij had de motor laten draaien, dus werden de portieren automatisch vergrendeld. Het koste ruim een uur voor de Duitse wegenwacht de deur geforceerd had. De moter draaide nog. Voor een klantvriendelijke benadering moet je bij Audi/Volkswagen zijn.
Bentley Volkswagen, vanaf ca, 2000 Van oudsher een Rolls Royce met een andere uitstraling. Iets verfijnder en minder poenerig. Was gelijkwaardig in prijs en techniek. Is door de verkoop aan de Duitsers, wel sterk aan het veranderen.
BMW BMW Voor de man die het gemaakt heeft of dat tenminste graag wil tonen. Relatief dure auto met sportief uiterlijk. De dure coupemodellen (600-serie in het bijzonder) zijn erg populair bij pooiers en handelaren uit het zware markt circuit. De overige modellen zijn qua uitstraling een slap aftreksel van de coupe. Voor wie de echte status van succes niet kan betalen, is er de succesvolle 3-serie.
Bugatti Volkswagen sinds 1998 Topmerk voor zeer kostbare snelle auto's met een mooie vormgeving. Volkswagen heeft het merk overgenomen (er was geen productie meer) en gebruikt om op haar parade paardje te plakken. Het resultaat was vanaf 2005 te koop als de Bugatti Veyron. Een spectalulair snelle bolide, tegen een minstens even spectaculaire kostprijs (de duurste ooit). Het was eerste productiewagen met meer dan 1000 pk en een topsnelheid boven de 400 km/u. Een parade paardje van Volkswagen om te laten zien hoe oppermachtig hun ingenieurs zijn. Het jongste model, de Bugatti Chiron Super Sport, accelereerd in 12,1 sec van 0 tot 300 km/h en heeft record snelheid geklokt op 440 km/u. De kostprijs wordt geschat op ruim 2 miljoen Euro (ca. 85 modale jaarinkomens).
Cadillac Cadillac Auto met een lange geschiedenis aan ontwerpen. Tegenwoordig het beeld van de lompe Amerikaanse rappers auto. Een stoere en patserige auto met veel oog voor details in lijnvoering.
De site is helaas tergend traag met (te) veel fotos's en codes. De geringe informatiedichtheid past bij het Amerikaanse beeld van oppervlakkigheid. Cadillac Europe kon mij niet vertellen of de zware site een voorteken is van de prestaties van deze auto???
Chevrolet General moters Chevrolet is sinds 1 jan 2005 de nieuwe naam voor naam voor de Deawoo. Deze Koreaanse automobielfabrikant is na een faillissement in handen van General Motors gekomen. Voorheen was Chevrolet het merk van de logge heen en weer schommelende (te) grote Amerikaanse auto. Nu wordt Chevrolet het merk van de zeer betaalbare Amerikaans-Koreaanse modellen.
Chrysler Daimler AG (Voorheen Daimler Chrysler, voorheen Mercedes-Benz) Door fusie tussen Mercedes-Benz en Chrysler
De Amerikaanse Mercedes.
Citroën PSA Groep (Peugeot en Citroën) Voorheen het merk met de opvallende modellen, denk aan de Snoek. Citroen soms geterd door hoge onderhoudskosten en/of lage restwaarde. Daardoor doorgaans duur in de lease. De hoge kosten per kilometer maken het nauwelijks mogelijk om deze auto's te kunnen leasen. Toch heeft het merk net als bij de Engelse merken een groep zeer trouwe aanhangers. Met name op het gebied van comfort scoren deze auto's goed.
Daihatsu Toyota Motor Corporation Zuinige kleine betaalbare autotjes uit Japan van wereld grootste autofabrikant Toyota
Deawoo General moters Het merk Deawoo bestaat niet meer. Dit voorsprong Koreaanse merk is na een faillissement (sept 2001) overgenomen door General motors. Deawoo stond voor lullige maar zeer betaalbare auto's. Om het imago te verbeteren is per 1 jan 2005 de naam vervallen. Sindsdien worden de modellen verkocht onder de naam Chevrolet. Jawel, het merk en logo dat we vroeger kennen van de logge en grote Amerikaanse bolides.
Dodge Daimler AG (Voorheen Daimler Chrysler, voorheen Mercedes-Benz) Grote mobielen en enorm veel Pk's (brut geweld). Ik weet nog niet welk Nederland imago het merk vertegenwoordigd. Op mij komen ze ongenuanceerd over. Voor de (kapitaal) krachtige mens.
Ferrari Fiat De rode sportauto van Magnum. Als sinds de zestiger jaren eigendom van het andere Italiaanse merk: Fiat.
Fiat Fiat Algemene auto met hi-tech producten is wat Fiat ervan wil maken. Het is gewone auto met een matige "Italiaanse" kwaliteit en bijbehorende prijs. Ontbreekt aan stijl, sportiviteit en charme.
Ford Ford motor company Ford heeft als eerste de automarkt kunnen domineren met haar T-Ford. In de eenvoudige auto's was Ford kampioen. Lekker rijden, fijn schakelen doen alleen de duurste modellen. Voor diegene die dat niet kunnen betalen wordt het Ford gevoel beschreven als een sportieve auto, maar als je andere auto's kent weet je beter. Mede vanwege een goede prijsvorming tot een behoorlijk marktaandeel. Sociaal scoren doe je niet met deze auto en dat is precies wat onze koningin niet wilde. Daarom heeft ze haar hele familie jaren laten vervoeren in Ford's. In 2000 kwam daar een eind aan toen Ford haar grote modellen uit productie nam en haar aanbod in een kleinere maar wel echte Ford te gaan zitten. Daar laat zichzelf en haar familie vervoeren in de grootst verkrijgbare Volvo's (V80).
Prins Bernard (sr.) wist wel beter dan in een Ford te willen rijden. Hij reed ten eerste graag zelf, en dan liefst in een auto met stijl. Hij was een overtuigd liefhebber van de Citroen Snoek Break en heeft daar meerdere van versleten. Zijn laatste voorkeur is mij niet bekend.
Holden General moters
van oorsprong Australisch, modellen overgenomen van de Amerikaanse Opel, enigszins aangepast.
Vergelijkbaar met Opel en Ford in Nederland. Middenmoot met grote modellen. Zeer goede prijs kwaliteit verhouding. Dit heeft echter alles met de protectionistische importheffingen te maken. Op buitenlands fabrikaat boven een bepaalde waarde (ca. 20.000 Euro) worden flinke importheffingen geheven die zelfs het Nederlandse belastingklimaat doet verbleken. De Holden bepaald in dominante mate het straatbeeld.
Hyundai Hyundai Kia Automotive Group. Zuid Koreaanse motorfrabikant gevestigd in Seoel. Voorheen gestart met de productie van Ford modellen, nu geheel eigen modellen. Kia is onderdeel van het bedrijf. De namen vand e auto's bestaan uit een letter en getal: bijv. i10 t/m i40: Kleine auto's tot stevige middenklassers.
Jaguar Tata Motors Topklasse auto met sportief imago voornamelijk uit oude tijden. Voorheen van Ford motor company, sinds 2008 in handen van het Indiase Tata Motors.
Jeep Daimler AG (Voorheen Daimler Chrysler, voorheen Mercedes-Benz)
Voorheen onderdeel van Chrysler
Voorheen puur een leger voertuig. Nu comfortabel(er) uitgevoerd als particuliere auto. Voor de man die wat wil showen, jammer dat het als terreinauto zo weinig indruk meer maakt.
Kia Hyundai Kia Automotive Group. Per 1998 onderdeel van Hyundai, doorstart na faillisement. Koreaans merk, flinke reeks modellen van kleine auto's tot stevige middenklassers. In westerse ogen weinig uitstraling om trots mee rond te rijden. Maar qua prijs-kwaliteit en met 7 jaar garantie, toch zeker onderscheidend.
Mitsubishi Renault-Nissan-Mitsubishi Japans merk met behoorlijke bekendheid, als is het vanwege haar andere producten, zoals o.a. airconditions, electronische displais, liften, satelieten, printers, warmtepompen, enz. Het merk heeft een degelijk imago. De vormgeving van haar auto's niet het meest spectaculaire, Maar dat geldt voor wel meer Aziatische merken. Een automerk met een eigen doelgroep.
Lada (ru) Renault-Nissan-Mitsubishi Dit Russische merk (aanvankelijk gestart met een Fiat model) was eind 20e eeuw een van de meest betaalbare auto's. Voor jaren waren de opschriften op het dashbord Russisch. Op een gegeven moment zijn er wel aan de Europese markt aangepaste auto's gekomen. Per 1998 zijn geen Lada's aan Nederland geleverd. Door belastingregels gekoppeld aan de CO2 uitstoot as de auto in Nederlan niet mer verkoopbaar. Heden is merk vooral groot in Rusland als marktleider en Belarus. Het productiebedrijf AvtoVAZ is in handen van een Nederlandse B.V. waarvan Renault sinds 2014 de meerderheid bezit. De Russische fabriek is door het Renault eigendom efficienter gemaakt en maakt enkele modellen uit het Renault-Nissan-Mitsubishi concern.
Lamborghini Volkswagen De fabrikant van tanks, tractoren, scheepsmotoren en later ook racéwagen. Van oudsher kampioen in het maken van sterke motoren.
Lancia Fiat Exclusief, elitair, behoudend. Een klasse beter dan Alfa, zeer duur in onderhoud, maar dat moet je leuk vinden als je met geavanceerde Italiaanse techniek wilt rijden.
Land Rover Tata Motors Engelse terreinauto voor de anglofiel en belastingontduiker die zich niet heeft laten afschrikken in het verleden. Land Rover staat erom bekend dat innovatie voor anderen is, net zoals service verlening.
Nieuwe Landrovers kunnen zonder veel probleem op een oud chassis geschroefd worden. Jawel, je neemt een roestige maar vooral oude Landrover + een nieuwe Landrover op gas en stelt deze samen. Kost wat moeite, maar dan heb je een nieuwe auto met oud kenteken = 0,- Euro wegenbelasting. Je hoeft dan alleen nog de brandstof te betalen (en dat is duur genoeg).
Dat Rover nog steeds moeite heeft met goede service bleek bij een familielid. Als trotste bezitter heeft hij binnen een jaar zijn nieuwe Discovery gillend verkocht. Dit omdat het dealernetwerk technisch niet in staat was de garantie problemen op te lossen. Omdat hij afhankelijk was van de auto, kon hij zich geen onbetrouwbare auto veroorloven.
Voorheen van Ford motor company, sinds 2008 in handen van het Indiase Tata Motors.
Lincoln Ford motor company Exclusief, elitair, behoudende Amerikaanse slee.
Mazda Ford motor company Populaire Japanse auto. Praktische sterke auto, geschikt voor stevig gebruik. Populair bij verkopers.
Lexus Toyota Motor Corporation Luxe auto's uit Japan van wereld grootste autofabrikant Toyota. Alle ontwerpen hebben een onderscheidende voorkant met een grote luchthaper. (lijken allemaal sterk op elkaar)
Maserati Ferrari
(Fiat dochter)
Dure klasse sportwagens met zware racemotoren. De drietand van Neptunus is hun merkteken.
Mercedes Daimler AG (Voorheen Daimler Chrysler, voorheen Mercedes-Benz) Auto voor de de wat stevige en minder subtiele mens. Zeer sterke buitenkant, en degelijk interieur. Onder de troste eigenaren scharen zich taxi chauffeurs, aannemers, pooiers enz. Mercedes geeft ook gratis auto's in bruikleen aan de bekende en minder fijnzinnige Nederlanders zoals bijv. Gordon. Dit om het imago van het merk "te versterken". De laatste jaren wat problemen met roest e.d.
Mercury Ford motor company Exclusief, elitair, behoudende Amerikaanse slee.
Mini cooper,
sinds 2001 in een geheel nieuwe versie
BMW Kleine sportieve dure (dames) auto met dikke knipoog naar de oorspronkelijke (wel kleine) Mini. De nieuwe Mini is qua auto techniek niet te vergelijken met de weinig comfortabele en snelle mini. BMW richt zich vooral op nostalgie aankopen van mensen die in de 30 jaar een stuk rijker zijn geworden en wel weer in een nieuwe veel luxueuzere mini willen rijden.
MG MG-Rover Group Engelse nostalgische sport auto met een geweldige reputatie van mooi vorm gegeven auto's. Vroeger was mogelijk alles beter, maar tegenwoordig zijn de modellen nauwelijks meer te onderscheiden van wat doorgaans uit de Japanse fabrieken komt (13 in een dozijn).
Opel General motors De gewone auto voor de gewone man met een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Stevige, betrouwbare auto voor de man die zichzelf belangrijker voelt met een snor op zijn bovenlip.
Peugeot PSA Groep (Peugeot en Citroën) De eigenaar van een Peugeot wil een auto zonder te veel kapsones. Een vervoermiddel dat zijn werk doet zonder veel op te vallen. Er is een tijd geweest dat oude rijken graag in tweede hands Peugeot reden. Opmerkelijk is dat het merk zich tegenwoordig juist richt op meer opzichtige modellen. De 607 is nauwelijks van een pooierbak te onderscheiden. Ook lijkt de service van veel dealers terug te lopen. Tip: Citroen werkt aan een forse comeback. Zij kunnen uw Peugeot prima onderhouden omdat onderdelen door het gezamenlijke moederbedrijf goed zijn afgestemd.
Porsche Volkswagen Voor de man die sneller wil. Het is vooral een auto van de opgegroeide jongens droom. Een droom die met voldoende inkomen gerealiseerd wordt. De sportauto kan zeer hard rijden. Het geluid die het maakt is nog steeds niet te onderscheiden van een opgevoerde VW Kever uit de 70-jaren.
Renault Renault-Nissan-Mitsubishi Imago: Modegevoelige auto's met lelijk kontje. Iets te vooruitstrevend met toepassing van nog goed niet werkende electronica. Het merk was de grote innotor van "mono-space" concepten. Denk aan de Espace, Twingo en Scenic. Bijna elk merk produceerd nu dergelijke modellen.
Rolls Royce Volkswagen (per 1/1/03, daarvoor BMW) Imago: Een elegante tank (zware auto) op wielen die nooit kapot gaat. Techniek, vering minder actueel, maar status ongeëvenaard.
Het vliegtuig moteren merk "Rolls Royce" staat geheel op zichzelf.
Rover MG-Rover Group Engelse auto met een Japans smaakje, voor de anglofiel. En voor hen die zich in het verleden nog niet hebben laten afschrikken. De Engelse auto-industrie heeft een flinke naam opgebouwd als het gaat om technisch slechte auto's. Ook het oude Rover stond bekend om haar zeer slechte auto's.
Saab Failliet, voorheen Nevs, voorheen Spyker, voorheen General motors Klassieke auto voor de familie-man die degelijkheid boven alles stelt. Automerk dat jaren vooruit liep op het implementeren van passagiersveiligheid. Denk aan airbag, deurverstevigingen enz. De oudere modellen kennen een trouwe groep fans van met name 'nette mensen'. De modellen uit begin 21e eeuw moesten het meer hebben van de mannen die in de bandenhoogte een vergelijking met hun IQ zien. Hoe kleiner de wanghoogte, hoe liever. Bijna alle modellen hadden toen ook ergens 'Sport' in de naam staan. 'Voor mensen die liever patsen met sport, dan zelf te sporten'. Deze ontwerp trend heeft ze de kop gekost en het merk Spijker (lees Victor Muller) kon de bijna faillite boel voor een appel en ei overnemen.
Spijker heeft het merk weer terug gebracht bij haar oude doelgroep die liever sporten door in beweging te zijn. Maar ook dat mocht niet baten
Hoe verder met het automerk Saab? Mei 2014 is de laatste productie van Saab 9-3 onder Nevs gestopt.
Seat Volkswagen Merk aan de onderkant van de markt. Goede auto's met heel veel Volkswagen onderdelen. Zoals Audi de beter gevulde portemonnee moet bedienen ten opzichte van de Volkwagen, moet Seat de minder goed minder gevulde portemonnee bedienen. De Seat is bedoeld voor de gewone mens, eigenlijk de Volkswagen van tegenwoordig, nu de volkswagen naar het dure midden segment in gemigreerd.
Skoda Volkswagen, sinds 1991 Skoda heeft een behoorlijk imago opgebouwd. De goedkope auto van het communistische regime. Inderdaad een goedkope auto die bij de links georiënteerde rijders veel status had. "Veel blik voor weinig geld". De russen waren destijds nog niet zo goed in het bewerken van dunne platen metaal. Ook liet de Skoda de teksten onder de meters in het Russisch afdrukken (wel zo makkelijk..). Sinds 1991 in handen van Volkswagen.
Spyker Victor Muller (ondernemer), div. investeerders en voorheen beurs genoteerd De auto voor de yup die vroeger veel met autootjes heeft gespeeld. De Spyker heeft iets modieus dat de Morgan moet ontbreken + wat meer technische hoogstandjes. Het bedrijf heeft in haar bestaan veel meegemaakt (Saab opgekocht, en laten knallen), maar nog nooit een cent winst geproduceerd. Een hip aandeel zonder resultaten. Het aandeel is in 2013 van de beurs verjaagd wegens té slechte resultaten.
Smart Daimler AG (Voorheen Daimler Chrysler, voorheen Mercedes-Benz) Kleine eigenwijze auto voor in de stad. Veel gebruikt om op te vallen met reclame uitingen. Als serieuze privé auto minder in zwang.
Toyota Toyota Motor Corporation Japans kaliteitsmerk en grootste autofabrikant van de wereld. Toyota is bouw al jaren degelijke auto's met lange gebruiksduur. De Toyota Hi-lux en Land Cruiser zijn ongekend qua overlevingskracht. Met stip de meest betrouwbaarste terreinauto's voor de binnenlanden van Afrika, al decenia lang.
Echter ook een relatief duur merk, de Mercedes kwaliteit van vroeger, maar dan zonder de capsonens. Van de werledwijde productie wordt 40% van de auto's in Japan gefabriceerd. En voor hen met het minste gevoel van schaamte is er de Toyota Prius, de eerste succesvolle hybride auto, een dankbaar model voor veel cabaretiers. Toyota is de laatste jaren waarschijnlijk ook recordhouder voor het terugroepen van auto's vanwege later ontdekte veiligheidsissues. Veilig, maar tevens het gevoel dat de laatste paar jaar er iets te snel wordt ontworpen en er geweld wordt aangedaan aan hun eerder zo degelijke imago.
Volkswagen Volkswagen Gewone kwaliteitsauto voor iedereen, net als Opel maar de gekke combinatie van iets netter, maar tweedehands, de absolute auto voor in de multiraciale wijken. De auto is degelijk en door gebrek aan teveel technische know-how bij de oudere typen prima te onderhouden door Beun de Haas. Juist de kleine typen zijn erg waardevast gebleken en ook nog behoorlijk diefstal gevoelig. VW's zijn een makkelijke prooi voor dieven wegens beperkte beveiliging. Welk beleid daar achter steekt is mij nog niet duidelijk. Een VW met sloten, startonderbreker, alarm enz. is door een 'vakman' binnen enkele minuten te stelen.... Ik ken een GTI eigennaar die zijn auto beveiligd door een bijzondere vrachtwagenzekering te gebruiken. Telkens als hij de auto parkeert, demonteert hij de zekering.
Volvo Ford motor company Stevige kwaliteitsauto voor de liefhebbers van degelijkheid zonder zich in een Duitse auto te willen laten zien. Het merk met stijl geassocieerd. Het weinig sportieve imago wil men benadrukken door met name elitaire sporten te sponsoren: golf, zeezeilen, enz.
Sinds Ford geen echte luxe wagens meer maakt, is de S80 door de koningin als opvolger aangekocht voor Scorpio. Taxi bedrijven met iets meer klantgevoel willen hun exploitatie ook nog wel eens met S80 uitvoeren i.p.v. de poenerige Mercedes op lage banden. De BMW-rijders met gezin, stappen met name de laatste jaren over naar de overdreven aangeklede uitvoeringen van de V70. Ieder zijn smaak.
Overige feiten:
  • PSA Groep, Citroën en Toyota hebben een samenwerkingsverband. De 107, A1 en Aygo komen uit dezelfde fabriek. Technisch bijna identiek maar met verschillend plaatwerk.
  • General Motors en Fiat hebben een samenwerkingsverband
  • Renault-Nissan-Mitsubishi en Daimler hebben een samenwerkingsverband